Den Kulturelle Skolesekken

Skoler i Trøndelag kan melde seg på vår DKS-produksjon Fargemysteriet, hvor vi utforsker farger med inspirasjon fra Johs. Rian sin spennende kunst.

Fargemysteriet Johannes Rian

I produksjonen ‘Fargemysteriet Johs Rian’ inviteres vi inn i Johannes Rians kunst og hans spennende fargebruk. Formidling og verksted gjennomføres av en formidlere fra Kunstmuseet NordTrøndelag.

Vi ser på billedkunstner Johs.Rian (1891-1981) fra Overhalla i Namdalen, som en av 1900-tallets sentrale norske kolorister og representanter for moderne kunst. Rians tidlige malerier var figurative. Hans senere kunst var non-figurativ. Det kreves fantasi og innlevelse for å oppleve moderne kunst, fordi det ikke viser direkte hva det forestiller. De aller seneste bildene Rian malte er komposisjoner av felter i forskjellige farger. Når vi ser nærmere på hva Rians kunstverk egentlig forteller oss, er det fint å huske på at det som en kunstner produserer er ofte mer komplisert enn det vi kan forklare med ord.

Rians tidlige malerier viser norsk natur og figurer i landskapet. En figur i et landskap handler ofte om opplevelsen av å være menneske i verden. Hva er forskjellen på å være inne eller ute. Ute finner vi det organiske naturlige landskap som er fylt med trær, fjell, vann, planter, den uendelige himmel, osv. Det er ingen dyr i Rians bilder, noe som også peker på at han vil fortelle oss om menneskets opplevelse av omgivelsene. Inne finner vi vegger, gulv og tak som begrenser vår opplevelse av rommet. Rian var et friluftsmenneske og musikk elsker. Disse elementer er tydelige inspirasjonskilder for has kunstnerskap. Vi fokuserer på fargebruken i hans malerier.

Verkstedet har kunstnerisk og kreativ verdi med sentrale elementer av kulturhistorie, kjemi og biologi. Inngangen kan knyttes til flere fag med mulighet for utforsking av farger: Hvordan og hvorfor vi ser farger? Hva er et abstrakt uttrykk i forhold til et figurativt bilde? Målet her blir å gi en forståelse av hvordan farger dannes på netthinnen ved hjelp av lys, det menneskelige øye og vår evne til å integrere inntrykk av verden omkring oss. Ved å male et bilde, kan man vise en personlig opplevelse som ikke kan forklares med ord, som andre ikke har sett eller opplevd.