Julie Ebbing

Etter flere utsettelser grunnet pandemien kan vi endelig åpne dørene til Julie Ebbings retrospektive separatutstilling her på Kunstmuseet NordTrøndelag.

Etter avsluttet mastergrad i grafikk og tegning ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2016, har Ebbing sanket stor og positiv oppmerksomhet for sin kunst tross sin unge alder. Ebbing har mottatt større gjeve kunstpriser og stipender som blant annet Queen Sonja Print Award: Kjell Nupen Memorial Grant i 2017, og hennes verker er innkjøpt til flere store offentlige kunstsamlinger. Ebbings kunst kan også ses i en rekke større utstillinger rundt om i landet de kommende år. Senere i sommer er hun, sammen med kunstnergruppen Hannah Ryggen Army, årets Olsokkunstner på Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Ebbing stiller også ut sammen med Håkon Bleken og Sverre Bjertnæs i gruppeutstillingen ENGASJERT på Bomuldsfabrikken i Arendal neste år.

Det er ingen tilfeldighet at Ebbing har sanket denne nasjonale oppmerksomheten og gjort seg bemerket for sitt formspråk og kunstneriske praksis. Med sitt særegne og sterke grafiske uttrykk kommenterer Ebbing samfunnets tendenser og strømninger både gjennom satire, symbolikk og skarpe visuelle bemerkninger. Hennes grafikk balanserer mellom en taktil linjeføring og et direkte formspråk som skildrer tanker, opplevelser og refererer til historiske hendelser og personligheter. Med kniv, tre og lino gir Julie Ebbing oss tilgang til et visuelt univers som beriker og vekker.

Vi ønsker alle velkommen til en utstilling som engasjerer!

Hold deg oppdatert via Kunstmuseet digitale plattformer for arrangementer i forbindelse med utstillingen. Koronasituasjonen gjør at det kan bli endringer!

Utstillingsperiode: 20. mai – 4. september 2021

Foto: Nils Heldal