07.05.15 – Seminar om overlapping av kunstsjangrene

Hele Verden Er Et Noteark
Et seminar om overlapping av kunstsjangrene

I anledning konseptkunstneren Cecilie Bjørgås Jordheims utstilling Hele Verden Er Et Noteark ved Kunstmuseet Nord-Trøndelag, inviteres det til seminar. Seminaret omhandler dagens overlappinger og sammensmeltninger av kunstartene på tvers av hverandre. Denne praksisen danner rammen for en ny kunstforståelse som kunstpublikum og kunstinstitusjonen må avtolke. Det kan være vanskelig å skille tidligere klassifiserte kunstuttrykk fra hverandre; kunstbegrepet har på flere områder beveget seg ut i nye konstellasjoner.

Seminaret vil gi en mer inngående forklaring i denne performative kunstpraksisen og se nærmere på hvordan noen av dagens fremste kunstnere arbeider i kryssfelt mellom det visuelle og det auditive spekteret. Vi er så heldige å ha med oss Per Platou fra Oslo og Anne Marthe Dyvi fra Bergen som vil konkretisere denne kunstpraksisen gjennom sine egne arbeider.

I forbindelse med seminaret vil et av hovedverkene i utstillingen, performancen
REMAKE: Graffiti Composition, fremføres av musikerne Eirik Øien og Martin Langlie.

Seminarforløp:
•      Kl. 18.00-18.15: Velkommen og intro v/ gallerileder Sara Cornelia Greiff
•      Kl. 18.15-18.45: Foredrag v/ Anne Marthe Dyvi
•      Kl.18.45-19.00: Pause
•      Kl.19.00-19.20: Foredrag v/ Per Platou
•      Kl.19.20-.19.50: Performance v/ Eirik Øien og Martin Langlie
•      Kl.19.50: Åpent for spørsmål
•      Sosialt

Alle innen kunst- og kulturfag vil kunne ha stor nytte av dette seminaret.
Seminaret er gratis og åpent for alle.

Deltagere:
Kunstner Anne Marthe Dyvi (f.1979 i Bærum) er utdannet og basert i Bergen, med master fra Kunst- og Designskolen i samme by. Hun er en del av kunstnergruppen Ytter og medredaktør for ytter.no. I tillegg til sin egen praksis jobber hun ved Bergen Senter for Elektronisk Kunst som kunstnerisk utvikler. Hennes kunstneriske arbeid er i forskjellige medier; skulptur, tekst, lyd, video, performance med mer. Arbeidet hennes kan beskrives som interdisiplinære stedsspesifikke prosesser. Hun er en del av ressursgruppa i PNEK som skal utvikle et nasjonalt arkiv for videokunst i Norge på oppdrag for Norsk Kulturråd.

Per Platou (f. 1964 i Oslo) er kunstner, kurator og musiker bosatt i Oslo. Han har alltid jobbet i et vidt spekter av kunstdisipliner; fra radio, musikk og installasjoner til lyddesign for teater og dans. Sammen med koreograf og kunstner Amanda Steggell drev han kunstnergruppen Motherboard i perioden 1996-2008. Han har vært fast medlem av det prisbelønte teaterkompaniet Verk
Produksjoner siden 2003. Siden 2008 har han vært leder for PNEK, som arbeider med produksjon og formidling av elektronisk og interdisiplinær kunst.

Eirik Øien (f.1980 i Namsos) Oppvokst på Otterøya med utdanning fra jazzlinja på Musikkonservatoriet i Trondheim. Bassist for blant andre Stein Torleif Bjella, Anja Garbarek, Susanne Sundfør, Magnet, Hanne Hukkelberg, Marit Larsen, Thom Hell, Ida Jenshus, The South, Gothminister og Martin Hagfors. I tillegg er han produsent og tekniker i Fjøset Lydstudio.

Martin Langlie (f.1982) Perkusjonist i bl.a Valkyrien Allstars, Dadafon, Tommy Tokyo, Susanne Sundfør, Hanne Hukkelberg og Gåte. I tillegg til å være soloartist med fokus på improvisasjon, perkusjon og elektronikk, komponerer han også musikk til teaterforestillinger; sist Laksespelet på Oslo Kunsthall.

Følg Kunstmuseet Nord-Trøndelag på facebook for fortløpende info

Mer info om Cecilie Bjørgås Jordheim: www.cbjordheim.com